Op het gebied van vakdidactiek ben ik mij vanaf het begin van mijn tijd op de Berg continue aan het ontwikkelen. Dit wordt ook gestimuleerd in de POP gesprekken en dat biedt elk jaar een kans om vooraf na te denken, tussentijds bij te stellen en aan het einde van het jaar te evalueren. Ook hier schat ik mijzelf in als ervaren met een duidelijk richting tot meester. 
Ik ben bereikbaar en toegankelijk voor mijn leerlingen. Kijk naar de individuen binnen de groep en onderzoek mogelijkheden om hen op hun eigen niveau te laten werken. 

Motiveren en inspireren

Had ik al gezegd dat ik niet zo'n docent ben die alleen maar de hele les praat en voor wie het lesboek heilig is? Oh ja op de vorige pagina en daar schreef ik ook dat ik een goed verhaal met een link naar de actualiteit, een ander vak of een leuk weetje over mijn vak nooit uit de weg ga. Sterker nog, ik ben er dol op! 
Activerende werkvormen gaan hierbij hand in hand. Het een versterkt het ander. De link naar de actualiteit brengt je van het thema uit het lesboek naar en situatie in de praktijk. Of andersom. Een onderwerp wat speelt bij de leerlingen kan zomaar eens raken aan de thema's in de methode of de leesteksten waar we net mee bezig zijn. 

Tegen mijn leerlingen zeg ik altijd, ik ben niet meer jong genoeg om 'cool' te zijn, maar ook ik bekijk series op Netflix, outlander; tip! En ook ik vind King Charles best een vreemde gozer, maar hij heeft ook veel goede dingen gedaan, of ga eens opzoek naar iets wat jij gemeen hebt met deze man. 

Afgelopen jaar heb ik ook wisbordjes aangeschaft, waarmee ik mijn leerlingen eenvoudig vragen kan stellen en in dezelfde realtime antwoord krijg, maar dan zonder dat irritante liedje van Kahoot!

Ik ben mega fan van two truths and lie, denken delen uitwisselen werkt nog altijd en would you rather is de nieuwe favoriet in onze sectie. Lees gekke dilemma's die het gesprek zeker losmaken bij de leerlingen. En dat gesprek voeren ze natuurlijk in het Engels. 

Keuzes geven is altijd een fijn idee voor leerlingen, maar daarover hieronder meer. 

 

Differentiëren is doen en uitproberen, van ervaren naar meester
Toen ik begon met lesgeven was ik al 28 en had ik enkele jaren ervaring met ondernemen, gastlessen geven en reizen begeleiden. Ik stond dus al direct comfortabel voor een groep, kan goed plannen en organiseren en improviseren is my middle name. 

Zodoende heb ik mij nooit zo vastgehouden aan de methode alleen en onderzoek ik graag de mogelijkheden van individuele leerlingen binnen de groep. Altijd vanuit een positieve benadering  en als doel de leerlingen op hun niveau te begeleiden. Ik daag leerlingen graag uit en schroom dan ook niet om hen buiten de methode te laten werken of zelfs op een hoger niveau. Zo heb ik een meisje in 1V die een groot deel van de opdrachten uit het lesboek overslaat en werkt in een Anglia boek. Richting de toets lopen we samen de stof uit het lesboek door en vullen aan waar nodig. Vervolgens maakt ze wel de hoofdstuktoets. 

Ook heb ik twee jongens in 2V die werken met Anglia, read theory en write & improve en los van de methode. Wel lopen zij mee met de toetsen omdat zij nog in de onderbouw zitten.  Uiteindelijk werken ze stap voor stap richting het eerder afsluiten van Engels in 5V. Hierover zijn ook afspraken gemaakt in de sectie. Wij zetten Anglia in als leidraad om het niveau van Engels te monitoren en in te kunnen schatten of leerlingen het vak Engels eerder af kunnen sluiten in 5V. 

De andere kant van de medaille is de leerling die het relatief hoge startniveau bij Engels niet direct bij kan benen. Vele ouders geven aan dat niet alle basisscholen hun leerlingen goed onderwijzen in het vak Engels. De COVID pandemie speelt hier ook een rol in. In het comprimeren van de lessen viel Engels helaas regelmatig af. Om deze leerlingen (en hun ouders) gerust te stellen begeleid ik mijn leerlingen intensief. Allereerst is de boodschap dat ze slechts nóg niet zo goed zijn in Engels, maar ik verzeker ze dat iedereen het kan leren. Per leerling bekijk ik welke vaardigheden of elementen van de taal hen het meeste moeite koste en maak zo plan op maat voor hen. Als voorbeeld leerling A uit klas 1V.

Ze startte met een ruime onvoldoende op toets 1 en ouders klommen direct in de mail en schreven zich in voor de docentenspreekavond. Met leerling A. heb ik de toets rustig nabesproken en heb ik gevraagd naar haar ervaring met de taal. Daarnaast heb ik haar gerustgesteld dat ze heus niet de eerste, enige of laatste leerling is die een onvoldoende haalt voor de eerste toets en heb ik haar de volgende tips gegeven. 

1. Haal een Engels leesboekje over een onderwerp dat je goed kent en leuk vindt.
     schrijf de woorden die je niet kent op en vraag jouw ouders, klasgenoten of mij om ze 
     om ze te vertalen of zoek ze op in een woordenboek. 
2. Verdeel het leren van woordjes en kies elke middag nadat je Engels hebt gehad een set
     van 10 woorden om te leren. Spreek ze hardop uit, schrijf ze op, vertaal en herhaal. 
3. Kijk samen met jouw ouders naar een Engelse film of serie en spreek met hen wat je
     ervan begrijpt en laat hen aanvullen. 

4. Luister naar muziek in de Engelse taal en zoek de songteksten op. Vertaal deze met hulp
     om te begrijpen waar jouw favoriete nummers over gaan. 
5. Stel vragen in de les en onthoudt: domme vragen bestaan niet!

 

Inclusief onderwijs

Alle scholen moeten passend onderwijs bieden, zo schrijft de wet inmiddels voor. Dit betekent dat er voor elke leerling een passende onderwijsplek gevonden moet worden. Hier sta ik volledig achter, met de filosofie regulier waar het kan bijzonder waar nodig. Ofwel, zoveel mogelijk werken vanuit mogelijkheden en niet teveel vanuit beperkingen. 

Zo stapte ik ook met goede moed in de uitdaging om twee visueel beperkte leerlingen les te gaan geven. Voor hen heb ik binnen mijn netwerk een set Braille bricks kunnen regelen. Ik ontwerp hiermee lessen met lego. Wat is dat ook mooi om te zien. Samen, met elkaar en met de andere klasgenoten, aan de slag met lego om zo hun woordenschat én spelling te vergroten. En op die manier waren zij aan zet. In plaats van zich aan te passen aan het boeken was het nu de rest van de klas doe zich aanpaste aan hen. En ze kregen de ruimte om uit te leggen hoe het braille alfabet werkt. Een heerlijke vorm van inclusief onderwijs. 

 

Lifelong learning

De laatste twee jaar is de vakliteratuur die ik lees met name gericht op vier domeinen:

  1. Formatief handelen
  2. Differentiëren
  3. Leren en het brein
  4. (Wereld)burgerschapsonderwijs
  5. Wie ben ik als docent en wie wil ik zijn

Een greep uit mijn inspiratiebronnen van de afgelopen twee jaar:

  • Toetsrevolutie - Dominique Sluijsmans & Rene Kneyber; Een must voor iedereen die zich meer, danwel hoofdzakelijk bezig wil houden met formatief handelen. 
  • Vernieuwenderwijs Vernieuwenderwijs - Inspiratie en Innovatie voor het onderwijs platform van, voor en door docenten, onderwijskundigen en andere professionals die interesse hebben in onderwijs(innovatie).
  • Ik kwam in aanraking met de toetsrevolutie via vernieuwenderwijs, platform van, voor en door docenten, onderwijskundigen en andere professionals die interesse hebben in onderwijs(innovatie). 
  • Regie in de klas - Tom Bennet; de leerlingpopulatie blijft zich ontwikkelen en dus moet ik dat als docent ook. In dit boek doe ik kennis op en lees ik tips over hoe te reageren op verschillende acties en reacties van leerlingen en hoe mijn acties en reacties mijn leerlingen beïnvloeden. 
  • Burgerschap in de klas - Anja Sinnige & Tamme Spoelstra; 'een goede burger staat middenin de wereld'. Met de nieuwe wet op burgerschapsonderwijs d.d. 01 Augustus 2021 is de aandacht voor burgerschapsonderwijs in een stroomversnelling gekomen. In datzelfde jaar heb ik besloten mij aan te sluiten bij Globi. Een onderwijsadviesbureau met een specialisatie op het gebied van (wereld)burgerschap en internationalisering. Als adviseur bezoek ik verscheidene scholen in Nederland en ga daar met docenten en leerlingen in gesprek over burgerschapsonderwijs, diversiteit, duurzaamheid en internationalisering. Dit boek is onderdeel van mijn verdieping in dit onderwerp. Ook in dit boek vind ik praktische tips en opdrachten die mij uitdagen om mijn eigen visie op burgerschap te vormen en uit te dragen als docent en onderdeel van mijn school. 
  • Differentiëren is te leren - Meike Berben; Dit boek was al onderdeel van mijn collectie voor de bijscholing van de CPS academie startte. Dit boek is voor mij een hulpmiddel in mijn zoektocht naar het herkennen en erkennen van de verschillende behoeftes en niveaus van mijn leerlingen. Zodoende kan ik meer maatwerk bieden en mijn leerling stimuleren in hun zelfstandigheid. Daarmee werk ik ook mee aan drie van de grote pijlers van de Amersfoortse Berg: De leerling centraal, Eigenaarschap en Eigen ruimte. 
  • Differentiëren in het talenonderwijs - Det van Gils, Johan Keijzer, Karen Verheggen; In dit boek gaan ze nog een stapje verder dan in differentiëren is te leren. Met praktische tips kan ik direct lesplannen maken om binnen mijn talenonderwijs op small, medium of large wijze te differentiëren. Zoals, leerlingen laten kiezen in welke vorm zij een opdracht uitvoeren (small), meer eigen ruimte bieden door een carousel van verschillende vaardigheden aan te bieden (medium), leerlingen projectmatig te laten werken met een hoofdstuk uit het boek als hoofdonderwerp en bron, bijvoorbeeld een krant laten maken, een bedrijfje opzetten, een talkshow/tv show laten ontwerpen en uitvoeren (large). Niet geheel toevallig dus dat ik op het puntje van mijn stoel zat toen Johan Keijzer ons tijdens de afgelopen studiedag een workshop gaf #held!
  • De breinschool- cirkel Geluk begint in je brein - De Breinschool In 2017 is een groep ervaren docenten begonnen met het uitwerken van De Breinschool-cirkel om zoveel mogelijk kinderen kennis te laten maken met leergeluk. Fijn leren is een voorwaarde voor presteren, vinden zij and I couldn't agree more!