De coachende docent

Drie kernelementen van didactisch coachen zijn voor mij: 

  • Bij leren draait het om de ontwikkeling van de leerdoelen en strategieën van de leerling. Door veel uit te proberen en de juiste coaching wordt de meest effectieve leerstrategie gevonden.
  • Tijdens het gesprek is het van belang dat er veel aandacht is voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerling. Interactie tijdens het gesprek helpt je om de leerling zelf aan het denk te zetten voordat het antwoord gegeven wordt.
  • Een goede communicatie is essentieel voor het resultaat van het gesprek. Blijf in gesprek met de leerling en maak hem/haar duidelijk dat ze al hun problemen en obstakels bij jou als coach in vertrouwen kunnen bespreken. 

Leerlingcoach

Al twee jaar ben ik coach van drie leerlingen, in wisselende bezetting. Met dit medium als website durf ik niet teveel in detail te treden, maar ik zal enkele voorbeelden van acties hieronder geven. 

Leerling S. uit 3V was erg zoekende. In zo ongeveer alles. Pas ik wel in deze wereld, hoe maak ik vrienden, havo of vwo, De Amersfoortse Berg of toch een andere school? Het was veel. Door middel van wekelijkse gesprekken en in het begin vooral veel luisteren, vragen stellen en vertrouwen kweken kwam deze leerling stap voor stap tot meer inzicht en vond ze de ruimte om professionele hulp te vragen en op school binnen haar macht kleine en grotere stappen te maken. 
Uiteindelijk vond ze een ontspannende bezigheid thuis die de gedachten in haar hoofd wat draaglijker maakten, onderzocht ze haar mogelijkheden en interesses binnen de profielen in zowel havo als vwo en vond ze een plek op een andere school, waar ze nu meer tot haar recht komt. Ik ben blij en trots dat ik haar heb mogen begeleiden. 

 

Leerling F. bevond zich regelmatig in escalerende situaties en gaf iedereen de schuld behalve zichzelf.  Door het gedrag van de leerling te spiegelen in combinatie met een dosis humor kwam zijn eigen reflecterend vermogen steeds meer los. Nu 1,5 jaar later heeft hij op school de rust gevonden, voelt hij zich goed n de klas en zijn er geen incidenten meer. De cijfers komen ook, maar aan plannen en de Plenda wordt nog steeds gewerkt. Het begeleiden van deze leerling daagt mij uit en leert mij veel over actie-reactie en over het overwinnen van weerstand. 

 

De feedback die ik krijg van het ondersteuningsteam kan ik als volgt samenvatten:

"Eliza werkt vanuit haar gevoel in combinatie met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ze kan de leerlingen goed bereiken en verwerkt alles, zonder oordeel, in Magister waardoor wij als zorgteam ook goed op de hoogte blijven van haar acties en de voortgang van de leerling. Een hele prettige coach!" 

 

Docent/mentorcoach

Met het risico dat ik mijzelf teveel eer aandoe met deze titel vind ik het toch passend. Binnen de sectie ben ik regelmatig een vraagbaak bij belangrijke momenten, toetsen en de inhoud, normering, nieuwe opdrachten bedenken en beoordelen enz. 

Ook de nieuwe collega's weten mij vaak te vinden, binnen en buiten de sectie. Ik deel mijn kennis en ervaring graag en leer op deze manier ook van hen. 

 

En dan, dit jaar kreeg ik de vraag om een duo mentoraat aan te gaan met een collega. Dit is ook een enorme leerschool voor beide partijen. 

Mijn mede mentor had aangegeven graag met mij samen te willen werken en niet zomaar aan iemand gekoppeld te willen worden. Dat zegt al best veel. Ook mijn teamleider beaamde dat ze mij graag hiervoor in wilde zetten om hem te begeleiden als mentor. Specifieke wens om van mij te leren was het inzetten van gesprekstechnieken om verbinding te maken met de leerlingen. 

Het bleek een bijzondere match, maar we maken er iets goeds van. Mijn pedagogisch vermogen heb ik hierbij optimaal ingezet al kostte dat soms moeite. Want hoe werk je samen met iemand die een behoorlijk andere werkwijze en visie op het mentoraat heeft? Door te reflecteren over mijn aanpak en de aanpak van de ander en de ander de ruimte te geven zijn kracht in te zetten, hebben we beiden veel geleerd. 
De echte mentorcoach heeft ons op haar beurt ook goed begeleid door middel van gesprekken, waarbij ik vooral leerde mijn grenzen aan te geven zonder mijn openheid en toegankelijkheid te verliezen. Kortom, ook een hoop groei op dit gebied voor mij.