Berguren

Toen Derk mij vroeg of het voorzitterschap van de werkgroep Berguren niet iets voor mij zou zijn heb ik even nagedacht. Maar al gauw sprongen mijn gedachten terug naar mijn sollicitatiegesprek in Juni 2020. Wat had ik te bieden aan de Berg en waar lagen mij voorkeuren, werd toen gevraagd. Ter voorbereiding op dit tweede gesprek had ik het schoolplan uitvoerig gelezen. Daaruit kwam onder andere naar voren dat er een grote ontwikkeling gaande was op het gebied van vakoverstijgend onderwijs. Daar sloeg ik direct op aan. En nu kreeg ik de kans om er echt mee aan de slag te gaan. En die kans heb ik met beide handen aangegrepen!

De afgelopen 1,5 tot 2 jaar heb ik mij samen met mijn werkgroepleden duidelijk in de kijker gespeeld. Iedereen weet weer wat de Berguren zijn en waarom ze een belangrijke plek verdienen op de Berg. 

  • Ik heb mijn uiterste best gedaan een goede relatie op te bouwen met alle docenten
  • Er is een duidelijke visie gevormd en deze is kenbaar en zichtbaar gemaakt bij collega's
  • Collega's hebben eigen ruimte gekregen om nieuwe Berguren te ontwikkelen én de leerling staat centraal in de Berguren
  • Er zijn activerende werkvormen ingezet om het negatieve stigma van de Berguren om te draaien en de betrokkenheid te vergroten. Dit waren niet alleen de bitterballen, maar ook de invulschema's en het informatieboekje die weerstand wegnemen en de uniformiteit vergroten. 
  • Ik heb mijn team op sleeptouw genomen, maar heb hen altijd betrokken in de voortgang, presentaties en gesprekken met de schoolleiding
  • Ik ben in alle ontwikkelingen positief kritisch geweest en ben de visie van de school nooit uit het oog verloren
  • We hebben  gezorgd voor een goede verdeling over de vakken; alle secties zijn vertegenwoordigd in de toekomstige Berguren.
  • We hebben een doorlopende leerlijn binnen de Berguren bewaakt  en contact gehouden met de modules in de bovenbouw.

 

Ik ben ervan overtuigd dat ik mijn rol als voorzitter goed uitvoer en dat ik daarmee de extra rol van onderzoeker/ontwikkelaar zeker beheers op ervaren niveau. 

 

Lifelong learning

Ik grijp toch nog een keer terug naar de vakliteratuur. Als onderzoeker haal ik mijn inspiratie uit onderstaande bronnen. Vervolgens probeer ik dingen uit in mijn klaslokaal, tijdens sectievergaderingen, teamvergaderingen en in de werkgroepen.

 

De laatste twee jaar is de vakliteratuur die ik lees met name gericht op vier domeinen:

  1. Formatief handelen
  2. Differentiëren
  3. Leren en het brein
  4. (Wereld)burgerschapsonderwijs
  5. Wie ben ik als docent en wie wil ik zijn

Een greep uit mijn inspiratiebronnen van de afgelopen twee jaar:

  • Toetsrevolutie - Dominique Sluijsmans & Rene Kneyber; Een must voor iedereen die zich meer, danwel hoofdzakelijk bezig wil houden met formatief handelen. 
  • Vernieuwenderwijs Vernieuwenderwijs - Inspiratie en Innovatie voor het onderwijs platform van, voor en door docenten, onderwijskundigen en andere professionals die interesse hebben in onderwijs(innovatie).
  • Ik kwam in aanraking met de toetsrevolutie via vernieuwenderwijs, platform van, voor en door docenten, onderwijskundigen en andere professionals die interesse hebben in onderwijs(innovatie). 
  • Regie in de klas - Tom Bennet; de leerlingpopulatie blijft zich ontwikkelen en dus moet ik dat als docent ook. In dit boek doe ik kennis op en lees ik tips over hoe te reageren op verschillende acties en reacties van leerlingen en hoe mijn acties en reacties mijn leerlingen beïnvloeden. 
  • Burgerschap in de klas - Anja Sinnige & Tamme Spoelstra; 'een goede burger staat middenin de wereld'. Met de nieuwe wet op burgerschapsonderwijs d.d. 01 Augustus 2021 is de aandacht voor burgerschapsonderwijs in een stroomversnelling gekomen. In datzelfde jaar heb ik besloten mij aan te sluiten bij Globi. Een onderwijsadviesbureau met een specialisatie op het gebied van (wereld)burgerschap en internationalisering. Als adviseur bezoek ik verscheidene scholen in Nederland en ga daar met docenten en leerlingen in gesprek over burgerschapsonderwijs, diversiteit, duurzaamheid en internationalisering. Dit boek is onderdeel van mijn verdieping in dit onderwerp. Ook in dit boek vind ik praktische tips en opdrachten die mij uitdagen om mijn eigen visie op burgerschap te vormen en uit te dragen als docent en onderdeel van mijn school. 
  • Differentiëren is te leren - Meike Berben; Dit boek was al onderdeel van mijn collectie voor de bijscholing van de CPS academie startte. Dit boek is voor mij een hulpmiddel in mijn zoektocht naar het herkennen en erkennen van de verschillende behoeftes en niveaus van mijn leerlingen. Zodoende kan ik meer maatwerk bieden en mijn leerling stimuleren in hun zelfstandigheid. Daarmee werk ik ook mee aan drie van de grote pijlers van de Amersfoortse Berg: De leerling centraal, Eigenaarschap en Eigen ruimte. 
  • Differentiëren in het talenonderwijs - Det van Gils, Johan Keijzer, Karen Verheggen; In dit boek gaan ze nog een stapje verder dan in differentiëren is te leren. Met praktische tips kan ik direct lesplannen maken om binnen mijn talenonderwijs op small, medium of large wijze te differentiëren. Zoals, leerlingen laten kiezen in welke vorm zij een opdracht uitvoeren (small), meer eigen ruimte bieden door een carousel van verschillende vaardigheden aan te bieden (medium), leerlingen projectmatig te laten werken met een hoofdstuk uit het boek als hoofdonderwerp en bron, bijvoorbeeld een krant laten maken, een bedrijfje opzetten, een talkshow/tv show laten ontwerpen en uitvoeren (large). Niet geheel toevallig dus dat ik op het puntje van mijn stoel zat toen Johan Keijzer ons tijdens de afgelopen studiedag een workshop gaf #held!
  • De breinschool- cirkel Geluk begint in je brein - De Breinschool In 2017 is een groep ervaren docenten begonnen met het uitwerken van De Breinschool-cirkel om zoveel mogelijk kinderen kennis te laten maken met leergeluk. Fijn leren is een voorwaarde voor presteren, vinden zij and I couldn't agree more!